FH OberösterreichForschung & Entwicklung

Medien- und Wissenstechnologien Research Center Hagenberg

Publikationen

Animation, Kunst und Technologie. Evolution und Expansion am Beispiel Prix Ars Electronica

J. Hagler - Animation, Kunst und Technologie. Evolution und Expansion am Beispiel Prix Ars Electronica in Im Wandel ... Metamorphosen der Animation (Editors: Julia Eckel, Erwin Feyersinger, Meike Uhrig), 2017, pp. 171-185
Mit dem Aufkommen der Computeranimation war neben der SIGGRAPH die Ars Electronica eine der wichtigsten Plattformen für digitale Animation in den 1980er und...   mehr
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Invisible Walls: Co-Presence in a Co-located Augmented Virtuality Installation

M. Lankes, J. Hagler, G. Kostov, J. Diephuis - Invisible Walls: Co-Presence in a Co-located Augmented Virtuality Installation - CHI PLAY '17, Amsterdam, Niederlande, 2017
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Eye Contact: Gaze as a Connector Between Spectators and Players in Online Games

M. Lankes, D. Rammer, B. Maurer - Eye Contact: Gaze as a Connector Between Spectators and Players in Online Games - IFIP ICEC'17, Tsukuba, Japan, 2017
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InterPlayces: Results of an Intergenerational Games Study

M. Lankes, J. Hagler, F. Gattringer, B. Stiglbauer - InterPlayces: Results of an Intergenerational Games Study - JCSG 2017, Valencia, Spanien, 2017
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Beyond the Tabletop: Improving the Spatial Awareness of Multi-Tablet Visualization (Paper at "DIsappearing Tabletop" Workshop at ISS '17)

H. C. Jetter, P. Hofer, J. Altmann, J. Schönböck, W. Kurschl - Beyond the Tabletop: Improving the Spatial Awareness of Multi-Tablet Visualization (Paper at "DIsappearing Tabletop" Workshop at ISS '17) - Technical Report, University of Waterloo, Kanada, 2017
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Kompetenzorientiertes Lernen mit digitalen Medien. Ausgewählte Evidenzen und Wirkungen von IMST-Projekten auf SchülerInnen und LehrerInnen.

S. Hametner, E. Boxhofer, T. Jadin, G. Heinzelreiter-Wallner, A. Koller - Kompetenzorientiertes Lernen mit digitalen Medien. Ausgewählte Evidenzen und Wirkungen von IMST-Projekten auf SchülerInnen und LehrerInnen. - Erziehung und Unterricht, Vol. 167, No. 7, 2017, pp. 27-36
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No Need to Stop – Exploring Smartphone Interaction Paradigms While Cycling

W. Hochleitner, D. Sellitsch, D. Rammer, A. Aschauer, E. Mattheiss, G. Regal, M. Tscheligi - No Need to Stop – Exploring Smartphone Interaction Paradigms While Cycling - Proceedings of the 16th International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (MUM 2017), Stuttgart, Deutschland, 2017, pp. 11
Current apps for cyclists follow the “stop-to-interact” paradigm, neglecting that people interact with their smartphones in motion. We conducted two studies to...   mehr
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Fifty Shades of Personalization - Workshop on Personalization in Serious and Persuasive Games and Gameful Interactions

E. Mattheiss, M. Busch, R. Orji, G. Tondello, A. Marczewski, W. Hochleitner, M. Lankes, M. Tscheligi - Fifty Shades of Personalization - Workshop on Personalization in Serious and Persuasive Games and Gameful Interactions - Adjunct Publication of the 25th Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization, Bratislava, Slowakei, 2017, pp. 395-397
Personalization of serious and persuasive games, as well as gameful interactions in a wide range of areas (e.g., health, sustainability, education, and...   mehr
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Die Potenziale von Mixed Reality für die betriebliche Aus- und Weiterbildung.

T. Jadin - Die Potenziale von Mixed Reality für die betriebliche Aus- und Weiterbildung. - Soziotechnische Gestaltung des digitalen Wandels –kreativ, innovativ, sinnhaft, Brugg-Windisch und Zürich, Schweiz, 2017, pp. 4
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Virtual Teams as part of Internationalization of Higher Education.

T. Chydenius, T. Jadin - Virtual Teams as part of Internationalization of Higher Education. - Proceedings Cross-Cultural Business Conference 2017, Steyr, Österreich, 2017, pp. 211-220
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Is Two Enough?! Studying Benefits, Barriers, and Biases of Multi-Tablet Use for Collaborative Visualization

T. Plank, H. C. Jetter, R. Rädle, T. Luger, C. Klokmose, H. Reiterer - Is Two Enough?! Studying Benefits, Barriers, and Biases of Multi-Tablet Use for Collaborative Visualization - Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '17), Denver, CO, USA, Vereinigte Staaten von Amerika, 2017
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Interactive visualization of big data

T. Plank, P. Hofer, H. C. Jetter, C. Walchshofer - Interactive visualization of big data - Proceedings of the 16th FRAP Conference, Cambridge, Vereinigtes Königreich von Großbritannien und Nordirland, 2017, pp. 1-21
The rapid growth of the amount of available data calls for novel digital tools for analysis and decision support. One of these tools is the interactive...   mehr
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  • Controlling, Rechnungswesen und Finanzmanagement (CRF)

Missing the Forest for the Trees: Balancing Personalization Costs and Benefits in Persuasive Games

E. Mattheiss, D. Sellitsch, M. Busch, W. Hochleitner, J. Froschauer, M. Tscheligi - Missing the Forest for the Trees: Balancing Personalization Costs and Benefits in Persuasive Games - Proceedings of the International Workshop on Personalization in Persuasive Technology (PPT’16), Salzburg, Austria, Österreich, 2016, pp. 40-43
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eMOOCs for Personalised Online Learning: A Diversity Perspective

T. Jadin, M. Gaisch - eMOOCs for Personalised Online Learning: A Diversity Perspective - Proceedings of the European Stakeholder Summit on experiences and best practices in and around MOOCs (EMOOCS 2016), Graz, Österreich, 2016, pp. 69-80
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Pervasive Learning als Treiber für veränderte Lernkulturen in Organisationen am Beispiel von Fehlermanagement

T. Jadin, U. Rami - Pervasive Learning als Treiber für veränderte Lernkulturen in Organisationen am Beispiel von Fehlermanagement - Arbeit in komplexen Systemen - Digital, vernetzt, human?!, Aachen, Deutschland, 2016, pp. 6
Neben den klassischen Weiterbildungsformaten, Blended Learning Formaten und E-Learning Angeboten und ergeben sich durch den Einsatz von Mobile Learning neue...   mehr
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  • Angewandte Sozialwissenschaften und Non Profit Management

When Tablets meet Tabletops: The Effect of Tabletop Size on Around-the-Table Collaboration with Personal Tablets

J. Zagermann, U. Pfeil, R. Rädle, H. C. Jetter, C. Klokmose, H. Reiterer - When Tablets meet Tabletops: The Effect of Tabletop Size on Around-the-Table Collaboration with Personal Tablets - Proceedings of the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2016), San Jose, Vereinigte Staaten von Amerika, 2016, pp. 10
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Community Building unter Lehrpersonen zum kompetenzorientierten Einsatz neuer Medien im Unterricht

T. Jadin - Community Building unter Lehrpersonen zum kompetenzorientierten Einsatz neuer Medien im Unterricht - Digitale Medien: Zusammenarbeit in der Bildung, Innsbruck, Österreich, 2016, pp. 85-95
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A Proposal for a Taxonomy to Survey the State-of-the-Art of Multi-Device Technologies (Paper at "Cross-Device 2016" Workshop at ISS '16)

R. Rädle, C. Klokmose, H. C. Jetter - A Proposal for a Taxonomy to Survey the State-of-the-Art of Multi-Device Technologies (Paper at "Cross-Device 2016" Workshop at ISS '16) - Report, University College London, Vereinigtes Königreich von Großbritannien und Nordirland, 2016
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“Bring-your-own-app?!” – Why apps hinder us from achieving true cross-device BYOD interaction (Paper at "Cross-Surface 2016" Workshop at CHI '16)

H. C. Jetter - “Bring-your-own-app?!” – Why apps hinder us from achieving true cross-device BYOD interaction (Paper at "Cross-Surface 2016" Workshop at CHI '16) - Report, University College London, Vereinigtes Königreich von Großbritannien und Nordirland, 2016
  • Bericht
  • Medien und Wissenstechnologien

The FFH Open Access Repository – A Novel Strategy for Research Communications for Universities of Applied Sciences

R. Rudisch-Sommer, T. Kern - The FFH Open Access Repository – A Novel Strategy for Research Communications for Universities of Applied Sciences - Tagungsband FFH 2016, Wien, Österreich, 2016, pp. 7
After almost one year of operation of the FFH Open Access Repository, the authors of this paper would like to discuss their trial in answering the research...   mehr
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Using Player Type Models for Personalized Game Design – An Empirical Investigation

M. Busch, E. Mattheiss, W. Hochleitner, C. Hochleitner, M. Lankes, P. Fröhlich, R. Orji, M. Tscheligi - Using Player Type Models for Personalized Game Design – An Empirical Investigation - Interaction Design and Architecture(s) Journal, Vol. 1, No. 28, 2016, pp. 145-163
Personalized games should provide a better player experience than one-size-fits-all games. As a method for personalization, player type models have been...   mehr
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