Campus HagenbergResearch Center

Software Technologie und Anwendungen Research Center Hagenberg

Publikationen

Multimedia und Gedächtnis – Kognitionspsychologische Sicht auf das Lernen mit Technologien.

T. Jadin - Multimedia und Gedächtnis – Kognitionspsychologische Sicht auf das Lernen mit Technologien. in L3T Lehrbuch für Lernen und Lehren mit Technologien (Editors: M. Ebner; S. Schön), 2013, pp. 9
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  • Medien und Wissenstechnologien

Rotating, Tilting, Bouncing: Using an Interactive Chair to Promote Activity in Office Environments

K. Probst - Rotating, Tilting, Bouncing: Using an Interactive Chair to Promote Activity in Office Environments - CHI EA '13: Proceedings of the 2013 ACM annual conference extended abstracts on Human Factors in Computing Systems Extended Abstracts, Paris, Frankreich, 2013, pp. 79-84
A typical office worker nowadays spends the majority of his time sedentary in the course of his working life. In this paper, we address the problem of...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Exploring the Use of Distributed Multiple Monitors Within an Activity-Promoting Sit-and-Stand Office Workspace

K. Probst, D. Lindlbauer, F. Perteneder, M. Haller, B. Schwartz, A. Schrempf - Exploring the Use of Distributed Multiple Monitors Within an Activity-Promoting Sit-and-Stand Office Workspace - Proceedings of the 14th IFIP TC13 Conference on Human-Computer Interaction, Cape Town, Süd Afrika, 2013, pp. 476-493
Nowadays sedentary behaviors such as prolonged sitting have be-come a predominant element of our lives. Particularly in the office environ-ment, many people...   mehr
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Limelight – Fostering Sociability in a Co-located Game

W. Hochleitner, M. Lankes, J. Diephuis, C. Hochleitner - Limelight – Fostering Sociability in a Co-located Game - Proceedings of the CHI 2013 Workshop on Designing and Evaluating Sociability in Online Video Games, Paris, Frankreich, 2013, pp. 23-28
We examine the requirements for sociability in games and assess their relevance for co-located play in a public space game. Particular focus is placed on the...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Move-It: Interactive Sticky Notes Actuated by Shape Memory Alloys

K. Probst, T. Seifried, M. Haller, Y. Kentaro, M. Sugimoto, M. Inami - Move-It: Interactive Sticky Notes Actuated by Shape Memory Alloys - Proceedings of the 2011 annual conference extended abstracts on Human factors in computing systems, Austin, Texas, Vereinigte Staaten von Amerika, 2012, pp. 1393-1398
  • Tagungsband
  • Medien und Wissenstechnologien

Control vs. complexity in games: comparing arousal in 2D game prototypes

M. Lankes, W. Hochleitner, N. Lehner, C. Hochleitner - Control vs. complexity in games: comparing arousal in 2D game prototypes - FnG '12 Proceedings of the 4th International Conference on Fun and Games, Toulouse, Frankreich, 2012, pp. 101-104
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  • Medien und Wissenstechnologien

Repertory-Grid-Technik

J. Hemmecke - Repertory-Grid-Technik in Wissensmanagement in der Praxis: Methoden - Werkzeuge - Beispiele (Editors: Christian Stary, Monika Maroscher, Edith Stary) - Carl Hanser Verlag, 2012, pp. 8-30
Repertory Grids sind eine Methode des Wissensmanagements für Zwecke der Erhebung von implizitem Wissen. Die Methode wird praxisnah und theoretisch fundiert...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre: Eine gestaltungsorientierte Perspektive (Workshop)

C. Richter, H. Allert, D. Divotkey, J. Hemmecke - Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre: Eine gestaltungsorientierte Perspektive (Workshop) - Digitale Medien - Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre, Wien, Österreich, 2012, pp. 58-59
Der Workshop setzt sich mit der Frage auseinander, woher die Werkzeuge, die exzellente Forschung und Lehre befördern sollen, eigentlich kommen und welchen...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Social Web-Based Learning: kollaborativ und informell – Ein exemplarischer Einsatz einer Social Media Gruppe für die Hochschullehre.

T. Jadin - Social Web-Based Learning: kollaborativ und informell – Ein exemplarischer Einsatz einer Social Media Gruppe für die Hochschullehre. - Digitale Medien – Werkzeuge für exzellente Forschung und Lehre , Wien, Österreich, 2012, pp. 324-334
  • Tagungsband
  • Medien und Wissenstechnologien

Grundlegende Architektur der „Semantically Enriched E-Working Platform”

T. Kern, G. Petz - Grundlegende Architektur der „Semantically Enriched E-Working Platform” - Tagungsband FFH 2012, Graz, Österreich, 2012
Mit dem Terminus Crowdsourcing wird die Auslagerung von Aufgaben auf eine große Menge von Personen (Schlagworte: Intelligenz der Massen, Schwarmintelligenz)...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Active Office: Towards an Activity-Promoting Office Workplace Design

K. Probst - Active Office: Towards an Activity-Promoting Office Workplace Design - CHI EA '12: Proceedings of the 2012 ACM annual conference extended abstracts on Human Factors in Computing Systems Extended Abstracts, Austin, Vereinigte Staaten von Amerika, 2012, pp. 2165-2170
  • Tagungsband
  • Medien und Wissenstechnologien
  • Medizintechnik

Move-it: Interactive Paperclips Turning a Passive Piece of Paper Into an Active Medium

K. Probst - Move-it: Interactive Paperclips Turning a Passive Piece of Paper Into an Active Medium - Master/Diploma Thesis, FH OÖ Fakultät Hagenberg, Österreich, 2011
  • Bericht
  • Medien und Wissenstechnologien

Using embodied conversational agents in video games to investigate emotional facial expressions

M. Lankes, R. Bernhaupt - Using embodied conversational agents in video games to investigate emotional facial expressions - Entertainment Computing, Vol. 2, No. 1, 2011, pp. 29-37
  • Journal
  • Medien und Wissenstechnologien

Sketching Game Design Ideas Collaboratively

M. Lankes, T. Mirlacher - Sketching Game Design Ideas Collaboratively - Future and Reality of Gaming, Vienna, Österreich, 2011
  • Tagungsband
  • Medien und Wissenstechnologien

Activity sequence modelling and dynamic clustering for personalized e-learning

M. Köck, A. Paramythis - Activity sequence modelling and dynamic clustering for personalized e-learning - Journal of User Modeling and User-Adapted Interaction, Vol. 21, No. 1, 2011, pp. 51-97
Monitoring and interpreting sequential learner activities has the potential to improve adaptivity and personalization within educational environments. We...   mehr
  • Journal
  • Software Technologie und Anwendungen
  • Medien und Wissenstechnologien

Evaluating user experience factors using experiments: Expressive artificial faces embedded in contexts

M. Lankes, R. Bernhaupt, M. Tscheligi - Evaluating user experience factors using experiments: Expressive artificial faces embedded in contexts in Evaluating User Experience in Games (Editors: R. Bernhaupt) - Springer, 2010, pp. 165-187
  • Buch/Buchbeitrag
  • Medien und Wissenstechnologien

Towards Adaptive Learning Support on the Basis of Behavioural Patterns in Learning Activity Sequences

M. Köck, A. Paramythis - Towards Adaptive Learning Support on the Basis of Behavioural Patterns in Learning Activity Sequences - International Conference on Intelligent Networking and Collaborative Systems, Thessaloniki, Griechenland, 2010, pp. 100-107
Monitoring and interpreting sequential user activities contributes to enhanced, more fine-grained user models in e-learning systems. We present in this paper...   mehr
  • Tagungsband
  • Medien und Wissenstechnologien
  • Informations und Kommunikationssysteme

The NiCE Discussion Room: Integrating Paper and Digital Media to Support Co-Located Group Meetings

M. Haller, J. Leitner, T. Seifried, J. Wallace, S. Scott, C. Richter, P. Brandl, A. Gokcezade, S. Hunter - The NiCE Discussion Room: Integrating Paper and Digital Media to Support Co-Located Group Meetings - CHI '10: Proceedings of the 28th international conference on Human factors in computing systems, Atlanta, Vereinigte Staaten von Amerika, 2010
Current technological solutions that enable content creation and sharing during group discussion meetings are often cumbersome to use, and are commonly...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

NiCE formula editor

J. Leitner, C. Rendl, F. Perteneder, A. Gokcezade, T. Seifried, M. Haller - NiCE formula editor - SIGGRAPH '10: ACM SIGGRAPH 2010 Talks, Los Angeles, Vereinigte Staaten von Amerika, 2010
Interactive Whiteboards are becoming an increasingly important component of face-to-face meetings, particularly in educational settings. Still,...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Using Heuristics to Evaluate the Overall User Experience of Video Games and Advanced Interaction Games

C. Hochleitner, W. Hochleitner, J. Leitner, M. Haller, A. Geven, M. Tscheligi - Using Heuristics to Evaluate the Overall User Experience of Video Games and Advanced Interaction Games in Evaluating User Experience in Games (Contributions to Book: Part/Chapter/Section 13), (Editors: R. Bernhaupt) - Springer, 2010, pp. 233-256
This chapter describes an approach to evaluating user experience in video games and advanced interaction games (tabletop games) by using heuristics. We provide...   mehr
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  • Medien und Wissenstechnologien

Altbaumodernisierung von großvolumigen Wohngebäuden (Datenbank LQG)

H. C. Leindecker, J. Rammerstorfer - Altbaumodernisierung von großvolumigen Wohngebäuden (Datenbank LQG) - Technical Report, FH OÖ F&E GmbH, Österreich, 2009, pp. 126
Vorraussetzung für einen nachhaltigen Umgang mit Energieträgern ist die Steigerung der Energieeffizienz. Besonders im Gebäudebereich können somit große...   mehr
  • Bericht
  • Medien und Wissenstechnologien

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